Rook overlast oplossing graag uw mening ?

Heeft u hinder van rookoverlast? Denk aan houtkachels, barbues, haarden en vuurkorven?

Bespreek hier wat het doet met uw gezondheid en wat u tegen de rookoverlast kunt doen
Plaats reactie
Hans
Berichten: 1
Lid geworden op: 16-04-2016 21:30

Rook overlast oplossing graag uw mening ?

Bericht door Hans » 19-04-2016 12:44

Ik zou graag uw mening kennis en evt ervaring willen delen van de onderstaande filtermethode
Ik zou namelijk in een komend gesprek met de gemeente dit onder aandacht brengen,of de houtstoker verplicht kan worden zo iets te plaatsen
Mijn kennis hierover is te beperkt om een oordeel te hebben
Houtrookfilter 25cm. Ø150mm.(Katalysator) Abcat

vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Bericht door vuurkorf » 26-04-2016 10:34

Beste Hans,

Dit gaan we uitzoeken. Naar mijn idee is dat niet verplicht. In een andere zaak in de gemeente Nijkerk had iemand een filter cadeau gekregen van Omroep Fox die hier een item voor had. Later hebben de eigenaren de filters verwijderd omdat dit te veel werk zou opleveren? De filter moet om de zoveel tijd schoon gemaakt worden zover ik weet en valt onder het chemisch afval?

vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Bericht door vuurkorf » 26-04-2016 11:20

Inmiddels hebben we de vraag laten uitzoeken. Deze is beantwoord door de website www.houtrook.com:


Fijnstof filters kun je in Duitsland veel over vinden.

Ook in Nederland zijn er bedrijven.

Probleem met het fijnstoffilter is dat bij opstarten en verkeerd stoken (en dat is de dagelijkse praktijk) het filter defect raakt.

Er werd toen een filter op de markt gebracht die je kon uitschakelen bij opstarten kachel.

Dus dat wordt in de praktijk altijd op off.

Houtstoken is anno 2016 achterhaald.

Er zijn veel betere manieren van verwarmen.

Infrarood panelen, warmtepomp, isolatie, en als het toch ouderwets moet de gashaard

https://youtu.be/FnaY_6x1f6k

vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Bericht door vuurkorf » 26-04-2016 19:02

Hierbij nog een antwoord van een wetenschapper:


Mensen die een filter willen, kunnen beter een nieuwe kachel met een keramische filter van Interfocos uit Budel kopen. Een filter in een oude kachel frunniken helpt niet. Let wel: een filter moet tijdig worden vervangen voor een schone! En let nog meer op: een filter is chemisch afval!!! behandel dat dan zo: niet in de gewone afvalbak! Ik weet niet of de keramische filter de allerkleinste deeltjes weg filtert. Dat vermelden ze niet.

Plaats reactie