Gesprek via facebook

Schrijf hier negatieve reacties hoe mensen reageren op houtrook. De bedoeling hiermee is om een goed onderbouwde weerwoord hierop te maken. Hoe moet je hiermee omgaan?
Plaats reactie
benauwd
Berichten: 5
Lid geworden op: 06-11-2015 18:07

Gesprek via facebook

Bericht door benauwd » 14-12-2015 20:33

heeft gereageerd · 1 antwoord

 mag je dan nog wel een scheet laten?
 ·  · 29 september om 18:10
44 antwoorden verbergen

 Heb je het rapport van de GGD wel gelezen ? In Alkmaar zijn er mensen die de houtkachel als hoofdverwarming gebruiken, dat betekent dat mensen continue in de rooklucht zitten. Voor jouw als roker natuurlijk erg prettig, hoef je geen sigaret op te steken. Waarom steek je de vuurkorf niet in je woning aan ?

Vuurkorf mag van mij, maar niet in dichtbevolkte wijken. HIer zijn er al 5 mensen met zo\n vuurkorf. En dan ook nog een houtkachel erbij. Je hele huis stinkt er naar en de was hoef je niet op te hangen. Als jij houtrook geur verspreiden prima vind, dan wil ik graag de gehele rij woningen voorzien van strontlucht omdat ik dat lekker vind ruiken.
 ·  · 29 september om 22:23 · Bewerkt

 a. ik denk dat er buiten alkmaar ook wel mensen zijn die een houtkachel gebruiken, mijn ouders bijvoorbeeld. Geeft een heerlijke warmte
b. de rooklucht van een sigaret is niet te vergelijken met de rook van een kachel
c. vanwege brandgevaar
 ·  · 29 september om 22:25

Luchtvervuiling is slecht voor de gezondheid van mensen. Een van de veroorzakers van luchtvervuiling is de uitstoot van stoffen die vrijkomen bij het stoken van hout in de open haard, houtkachel, vuurkorf of barbecue. Op lokaal niveau draagt houtrook bij aan gezondheidsklachten door fijn stof (PM10 en met name PM2,5). Ook kankerverwekkende (PAKÂ’s)-en andere giftige stoffen (VOS en koolmonoxide) komen vrij bij de verbranding
van hout. Houtrook is daarmee naast een stankprobleem, ook een gezondheidsprobleem. Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en
longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste
klachten door houtrook. Zij kunnen benauwd worden, veel moeten hoesten of een
verslechterde longfunctie krijgen. Bij hoge blootstellingen kunnen de klachten lang
aanhouden, ook als de blootstelling al is beëindigd. Hierdoor worden deze mensen
belemmerd in hun dagelijkse leven.
Longpatiënten die in de buurt wonen van een vervuilingsbron zoals een houtkachel,
kunnen zich daartegen niet adequaat beschermen. Het is onmogelijk om de eigen woning
zodanig af te sluiten dat de rook niet meer binnendringt. Bovendien is het juist nodig om
continu te ventileren om de luchtkwaliteit binnenshuis gezond te houden.
 ·  · 29 september om 22:29 · Bewerkt

 barbecue mag ook niet meer?
 ·  · 29 september om 22:29

 jullie hebben een auto, deze stoot ook rook uit, kan dat dan wel?
 ·  · 29 september om 22:30

 Onze buurman hadden hier een vuurkorf, alle rook ging hier naar onze tuin toe. Wil jij in de rook zitten ? Onze baby heeft 2 dagen hiervan moeten hoesten en mijn vrouw een weeklang. Ik kreeg het benauwd, zodanig benauwd dat ik dacht dat ik ging sterven. Misschien was dat beter geweest, dan brengt de evolutie ons verder, mensen die daartegen kunnen blijven over.
 ·  · 29 september om 22:30

 hoe zit dat dan met uitlaatgassen?
 ·  · 29 september om 22:31

 Laat ik de auto voor je woning staan met de gassen die rechtstreeks je huis binnen dringen? Dus jij vind het goed dat mensen 9 uur per dag in de houtrook zitten?
 ·  · 29 september om 22:32 · Bewerkt

 nee, maar ik loop geregeld op straat
 ·  · 29 september om 22:32

 de vuurkorf van je buurman dringt ook niet rechtstreeks je huis binnen
 ·  · 29 september om 22:33

 O, dus dan is het goed?
 ·  · 29 september om 22:36

 Mijn schoonouders hebben regelmatig last van een pyromaan, de rook van de schoorsteen staat exact op hun woning in verband met een bepaalde windrichting. Zij moeten de ventilatie roosters dicht doen.
 ·  · 29 september om 22:37

 Nee, dat zeg ik niet, ik maakte de vergelijking tussen de uitlaatgassen van jullie auto en de vuurkorf
 ·  · 29 september om 22:37

 Dus omdat een auto mag, moeten vuurkorven en houtrook dat longkanker veroorzaakt ook maar kunnen?
 ·  · 29 september om 22:38

 Nee ik dacht juist andersom. Als je faliekant op rook tegen bent moet je ook zo principieel zijn om niet meer te barbecuen en uitlaatgassen te produceren. Ben je het hier niet met me eens?
 ·  · 29 september om 22:39

 Dat klopt, misschien gaan we wel met zijn allen naar de hel omdat we God\s schepping aan het verknoeien zijn.

Ik vind niet dat mensen houtkachels als hoofdverwarming moeten gaan gebruiken, de reuk verspreidt zich overal ook in onze woning. Er lag een grote roet aanslag op onze kozijnen.
 ·  · 29 september om 22:41 · Bewerkt

 Denk je? Daarom is jezus juist gestorven
 ·  · 29 september om 22:41

 Paulus zegt dat je niet door mag blijven zondigen, dat de genade toeneemt.

Ik vind dat de houtkachel niet als hoofdverwarming gebruikt mag worden dat is mijn punt. BBQ doe ik niet meer aan mee.

Mensen krijgen gezondheidsklachten van de houtrook, mensen met COPD of astma. De vuurkorf: Hier wordt heel veel reclame voor gemaakt op televisie dus moet iedereen maar zo\n ding hebben.
 ·  · 29 september om 22:43 · Bewerkt

 En autorijden?
 ·  · 29 september om 22:43

 Mensen die dicht bij de snelweg wonen gaan inderdaad eerder dood. Vuurkorf brengt je niet verder is alleen gezellig..... In het bouwbesluit staat dat rookhinder niet mag. Dat is een zinloze wettekst vind ik. Want rechters weten niet wat hinder is. Hier stookt men ook afval hout, dat is helemaal uit den boze.
 ·  · 29 september om 22:45

 Je gebruikt ook elektriciteit. In de delfshaven is net een enorme kolencentrale in gebruik genomen. Ik denk dat deze centrale heel wat fijnstof uit stoot
 ·  · 29 september om 22:45 · Bewerkt

 Het lijkt er op dat je argumenten zoekt om de houtrook te rechtvaardigen. Lokaal is het fijnstof niveau boven de EU normen. Een vuurkorf filtert de fijnstof niet, een houtkachel deels wel.

Begon ook met Adam & Eva, maar Eva pakte de vrucht.... Dus mag ik ook?
 ·  · 29 september om 22:46 · Bewerkt

 In Denemarken stookt men nog meer met houtrook, kanker percentage ligt hoger.
 ·  · 29 september om 22:47

 nee hoor, ik gebruik zelf geen houtkachel of vuurkorf. Ik vind alleen dat je niet met 2 maten moet meten. Een barbecue niet maar uitlaatgassen en elektra van een kolencentrale wel. Dat is alles wat ik probeer te zeggen en je mag het daar mee eens zijn of niet.
 ·  · 29 september om 22:48

 Ik heb het over de stankoverlast van zo\n houtkachel c.q. open haard. Ik heb geen last van een auto dat stinkt. Bovendien geeft het gezondheidsklachten. Wil jij in de houtrook lucht gaan zitten ? Wij wonen in 2 rijtjes woningen, de lucht blijft hier vaak hangen. Ik moet direct de ventilatie roosters dicht doen, anders krijg ik last van prikkende ogen. Houtkachel en open haard vind ik ook gezellig maar als er een alternatief is dat minder schadelijk is voor de gezondheid vind ik dat je dat moet gaan kiezen. Rekening houden met een ander. 

Het vreemde is dat ik bijbelteksten door keeg, dat ging over houtrook...

Over de kolencentrale: Daarover heb ik vragen gesteld, maar Essent alias RWE weet van niks en verwijst me door naar Google. Ik vroeg hun welke invloed de kolencentrale heeft op de natuur in Groningen. 

Ik denk dat we allemaal terug moeten naar de basic, we hebben geen stroom nodig. We hebben geen computers nodig evenals auto\s. Ik voel me zwaar schuldig van dit allemaal en denk dat we Amish moeten gaan worden. Paard en wagen en weg met al die rommel, heeft een mens niet nodig.
 ·  · 29 september om 22:54 · Bewerkt

 wist je dat in landen waar ze vooral op hout stoken het minste kanker is? http://globalcancermap.com/

Cancer\s Global Footprint | Interactive map of cancer
GLOBALCANCERMAP.COM
 ·  ·  · 29 september om 22:57

 En dit? http://houtrook.com/.../who-houtrook-ve ... ongkanker/

WHO "Houtrook veroorzaakt longkanker"
HOUTROOK.COM
 ·  ·  · 29 september om 22:58

 http://www.ad.nl/.../07/Open-haard-vero ... nker.dhtml

\Open haard veroorzaakt kanker\
Ze namen ook stalen rechtstreeks uit de rook van een houtkachel, daaruit blijkt dat dit een hogerÂ…
AD.NL
 ·  ·  · 29 september om 22:58

 http://wetenschap.infonu.nl/.../102324- ... eroorzaakt...

Roken veroorzaakt geen longkanker
Op pakjes shag en sigaretten prijkt de tekst `roken veroorzaakt dodelijke longkanker´. 90% van de…
WETENSCHAP.INFONU.NL
 ·  ·  · 29 september om 23:00

 Dat is roken van een sigaret, geen houtrook, brandweermensen hogere kans op kanker, roet aanslag op de pakken.
 ·  · 29 september om 23:05 · Bewerkt

 hoe kan het dan dan de grootste houtstokers de minst kanker krijgen?
 ·  · 29 september om 23:03

 Dat moet ik uitzoeken. Hoe verklaar je dit dan als ik het benauwd krijg van de rook ? Is het de houtrook dat juist is, of is mijn lichaam verkeerd gebouwd?

Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste
klachten door houtrook. Zij kunnen benauwd worden, veel moeten hoesten of een verslechterde longfunctie krijgen. Bij hoge blootstellingen kunnen de klachten lang
aanhouden, ook als de blootstelling al is beëindigd. Hierdoor worden deze mensen
belemmerd in hun dagelijkse leven.
 ·  · 29 september om 23:07 · Bewerkt

 van iemand die juist kanker kreeg van uitlaatgassen ipv houtrook: Mijn vrouw (nooit gerookt) heeft longkanker gehad. Gelukkig inmiddels genezen verklaard. De longarts vertelde haar dat het hoogstwaarschijnlijk kwam door het gigantische fijnstofgehalte hier in Eindhoven. Nou zijn daar de BBQ\s volgens mij niet debet aan, maar de uitstoot van verkeer. Dus om nou weer de gewone man te pakken, is weer typisch Nederlands. De stroom vrachtverkeer die in en om Eindhoven dendert heeft daar niks mee te maken, want economisch van groot belang.
 ·  · 29 september om 23:08

 Als je geen last van stank, rook, stof, longaandoeningen wilt hebben moet je sowieso niet in Nederland gaan wonen, of dan tenminste in een uithoek. En zelfs dan nog weet de scheepvaart heel wat zwavel om je oren te ruften, de luchtvaart doet een fikse duit in het zakje en als we de milieumaffia mogen geloven knettert elke koe puur blauwzuurgas qua gezondheid.
 ·  · 29 september om 23:09

 Methaan gas... Dus jij denkt dat houtrook absoluut gezond is?
 ·  · 29 september om 23:11 · Bewerkt

 maar hoe zie je dat voor je dan? voor een paar mensen mogen teinduizenden niet meer barbecuen?
 ·  · 29 september om 23:12

 BBQ komt niet frequent voor, houtkachels wel evenals openhaarden. Als ik het bericht lees van de GGD maak ik me hierom zorgen. Heb je dat rapport gelezen?
 ·  · 29 september om 23:15

 Hoezo? BBQ zijn er meer dan vuurkorven volgens mij
 ·  · 29 september om 23:16

 Van mij mogen ze BBQ. Dit gebeurd niet vaak, vuurkorven worden vaker aangestoken. Er zijn meer mensen die zo eentje hebben.
 ·  · 29 september om 23:21

 http://www.volkskrant.nl/.../de-ramp-di ... haard-heet.../

De ramp die open haard heet, is erger dan diesels | Archief | de Volkskrant
VOLKSKRANT.NL
 ·  ·  · 29 september om 23:22

 http://www.who.int/heli/risks/en/
WHO | Priority environment and health risks
WHO.INT
 ·  ·  · 29 september om 23:26

 Volgende stappen? Je verlichting pas aan als het echt donker is? Maximaal 5 minuten douchen per dag? Verwarming pas inschakelen onder 15 graden? 1 auto per gezin? 2 broeken en 1 paar schoenen per persoon? 1 gezamelijke grasmaaier per straat, 1 keer per twee weken te gebruiken? Niet meer dan 3 sneetjes brood als ontbijt? Maximaal 1 keer per week vlees? Op zondag niet werken? Allemaal hetzelfde salaris en werken voor vadertje staat? Vrouwen een hoofddoek? Autochtonen een armband?
 ·  · 29 september om 23:26

 Je haalt er allerlei zaken bij die niets met dit onderwerp van doen hebben. Zie verderhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Fijnstof

Fijnstof - Wikipedia
Fijnstof is een vorm van luchtvervuiling. Tot fijnstof worden in de lucht zwevende deeltjes kleinerÂ…
NL.WIKIPEDIA.ORG
 ·  ·  · 30 september om 9:48

 Dat wat jij aangeeft  klopt niet dat daar minder gevallen van kanker zijn. Sterker nog in Azië gaan miljoenen mensen dood aan longkanker die koken op houtvuur. Tevens heb ik contacten met een wetenschapper. 

Dus als roken geen longkanker veroorzaakt, moet je gaan roken ? Uit een scan doet blijken dat de longen vervuild zijn. Ken je de leus nog \roken we lossen het samen wel op\? Toen mochten mensen nog roken op de werkplek. Daar zijn ook regels voor gekomen, moest dat in jouw ogen dan ook maar niet ? Immers een tweetakt brommer vervuild ook dus kan men ook wel roken op de werkplek en op een kinderdag verblijf in het bijzijn van kinderen.

Plaats reactie