Gemeente Lochem

Wat vinden de gemeentes hiervan dat de VNG het bouwbesluit wil afschaffen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Gemeente Lochem

Bericht door vuurkorf » 11-01-2016 11:20

Op 6 januari 2016 heeft u de gemeente Lochem een e-mail gestuurd. In uw e-mail uit u uw verontrusting over, een naar uw zeggen, voorstel van de VNG om in 2016 de Algemene Plaatselijke Verordening af te schaffen en daarmee ook het bouwbesluit 7.22 per direct af te schaffen. Afschaffing van deze regelgeving zou betekenen dat er ook geen regels meer zijn om op te kunnen treden tegen het verspreiden van hinderlijke of schadelijke stoffen, zoals roet, rook, walm etc. In deze e-mail geef ik u reactie.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten, waar alle gemeenten in Nederland lid van zijn, is geenszins in de positie om een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) af te schaffen. Het vaststellen van een verordening dan wel het intrekken van een verordening is een raadsbevoegdheid op grond van de Gemeentewet. In de gemeente Lochem hebben wij een APV en hoewel deze dit jaar wel zal worden herzien is er geen enkele reden om aan te nemen dat de gemeenteraad er behoefte aan heeft om de APV geheel in te trekken (ofwel af te schaffen). Immers deze lokale verordening biedt het college en de burgemeester handvatten om in het belang van de openbare orde en veiligheid op te treden, maatregelen te nemen of voorschriften te stellen.

De VNG stelt modelverordeningen op, voor uiteenlopende onderwerpen. Het model APV is daarvan een voorbeeld. Het staat gemeenten geheel vrij om af te wijken van dit model. De gemeenteraad van Lochem heeft een aantal jaren geleden besloten een aantal artikelen weg te laten om uiteenlopende redenen. Belangrijke vraag om een regel wel of niet in stand te laten is of de gemeente in staat is om ook handhavend op te treden als een regel wordt overtreden.

Rookoverlast van houtkachels, bijvoorbeeld veroorzaakt door een buurman, is vaak lastig aan te tonen voor de gemeente. Buren kunnen dit ook onderling oplossen of privaatrechtelijk uitvechten. In de APV van Lochem is geen artikel opgenomen op grond waarvan het college handhavend zou kunnen optreden tegen rookoverlast.
Het Bouwbesluit stelt wel regels over de hoogte van schoorstenen etc, voor zover ik weet, en eventueel kan op dat element verzocht worden om handhavend op te treden. In het verleden hebben wij wel een dergelijke casus gehad met als uitkomst dat de schoorsteenpijp van de overlast veroorzakend houtkachel werd verlengd.

De gemeente Lochem is een plattelandsgemeente, het stoken van houtkachels veroorzaakt daar over het algemeen niet veel overlast.
Ik hoop u hiermee voldoende antwoord te hebben gegeven op uw vragen. Mocht u nog andere vragen hebben kunt u altijd contact met mij opnemen.

Plaats reactie