Gemeente Pijnacker-Nootdorp

Wat vinden de gemeentes hiervan dat de VNG het bouwbesluit wil afschaffen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Gemeente Pijnacker-Nootdorp

Bericht door vuurkorf » 13-01-2016 18:13

Allereerst kan ik u aangeven dat wij ook lid zijn van de VNG. De VNG is echter een advies orgaan en kan geen landelijke (Bouwbesluit) of lokale (APV) regels afschaffen.

Ook bij onze gemeente komen klachten binnen van overlast van houtkachels. In zoÂ’n geval gaan wij altijd de situatie ter plaatse beoordelen, indien mogelijk samen met de brandweer. Het probleem in de handhaving van dergelijke zaken is dat overlast een subjectief begrip is. Er zijn geen normen waar wij aan kunnen toetsen. Dit maakt de motivering van een handhavingsbesluit lastig en zorgt dat wij alleen kunnen optreden bij overduidelijke rook/stankoverlast. In veel gevallen is die overduidelijke overlast echter niet aanwezig. Om die reden ben ik het met de VNG eens dat het voor ons als bevoegd gezag erg welkom zou zijn als er normen worden bepaald. Dit is bijvoorbeeld ook het geval met geluidsoverlast van bedrijven. Daar zijn normen voor bepaald en wanneer een bedrijf boven deze normen uitkomt dan kunnen wij handhavend optreden. Ik ben geen voorstander van het afschaffen van artikel 7.22 van het Bouwbesluit, omdat wij dit artikel ook in andere potentieel gevaarlijke situaties gebruiken, maar voor rookoverlast is het artikel niet toereikend.

Naast het Bouwbesluit heeft u het over de APV. Deze twee staan los van elkaar. Het Bouwbesluit is landelijke regelgeving en de APV is een lokale verordening. In de APV is niets bepaald over rookoverlast. Wel zien we dat er steeds meer vraag is naar deregulering. Wij zijn dan ook altijd scherp op welke artikelen wij wel en niet in de APV moeten opnemen. Hierbij kijken we vooral naar de kerntaak van de gemeente voor wat betreft de APV en dat is openbare orde en veiligheid. Hierbij kunt u denken aan bepalingen over samenscholingen, horeca, prostitutiebedrijven en standplaatsen. Maar ook ‘kleinere’ problemen als het parkeren van speciale voertuigen of het plaatsen van objecten in de openbare ruimte.
Bepaalde zaken die van oudsher in de APV waren geregeld zijn ons inziens zo vanzelfsprekend dat men elkaar hier op moet aanspreken. Het is geen kerntaak van een gemeente om dit te doen en het is niet wenselijk om juridische procedures te voeren over dergelijke gedragingen. Zulke procedures kosten maatschappelijk gezien veel tijd en geld voor gedragingen die ook opgelost kunnen worden door middel van een goed gesprek en een beetje geven en nemen.

Ik heb gepoogd u in het kort aan te geven hoe wij omgaan met rookoverlast (Bouwbesluit) en de APV. Indien uw vragen hiermee voldoende zijn beantwoord dan hoor ik dat graag van u

Plaats reactie