Gemeente Wijchen

Wat vinden de gemeentes hiervan dat de VNG het bouwbesluit wil afschaffen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Gemeente Wijchen

Bericht door vuurkorf » 14-01-2016 15:40

U heeft ons op 6 januari 2016 een email gestuurd over overlast door rook van houtkachels. U stelt ons een aantal vragen waar ik graag antwoord op geef.

Voor de duidelijkheid; het artikel 7.22 dat u noemt staat in het Bouwbesluit 2012. Dat is landelijke regelgeving en wij hebben als gemeente niet de bevoegdheid om dit te wijzigen, dat kan alleen het ministerie (niet de VNG). De Algemene plaatselijke verordening (Apv) is gemeentelijke regelgeving. Deze kunnen wij dus wel zelf wijzigen.

Het idee om artikel 7.22 Bouwbesluit 2012 te schrappen is niet van ons dus ik kan u uitleggen waarom dit geschrapt zou moeten worden. Ik heb hierover niet meer informatie dan het artikel uit Binnenlands Bestuur waar u naar verwees. Ik ben geen voorstander van het schrappen van dit artikel. Het artikel wordt weinig gebruikt maar als ‘vangnet’ kan het in bijzondere situaties nuttig zijn, bijvoorbeeld bij asbest besmettingen.

Wij zijn net als iedere andere gemeente lid van de VNG. De VNG behartigt de belangen van alle gemeentes.

Overlast door houtrook is geen actueel probleem in de gemeente Wijchen. Wij krijgen nauwelijks klachten hier over. Wij missen niets in het huidige instrumentarium (Bouwbesluit 2012 of Algemene plaatselijke verordening). Wij volgen de landelijke ontwikkelingen inzake houtrook met belangstelling maar vervullen hier geen actieve rol in.

Plaats reactie