Gemeente Tilburg

Wat vinden de gemeentes hiervan dat de VNG het bouwbesluit wil afschaffen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Gemeente Tilburg

Bericht door vuurkorf » 20-01-2016 12:57

U heeft bijgaande e mail gestuurd naar de gemeente Tilburg met daarin opgenomen een aantal vragen. Ik zal proberen deze te beantwoorden, maar ik moet U er wel op wijzen, dat U niet helemaal van de juiste informatie uit gaat.

Allereerst geeft U aan, dat de VNG voornemens zou zijn de APV af te schaffen. De APV is een lokale regeling, een soort lokaal Wetboek van Strafrecht, waarin iedere gemeente bepalingen al dan niet kan opnemen. De VNG, waar alle gemeenten in Nederland lid van zijn, dus ook de gemeente Tilburg, heeft een model-APV opgesteld, waarvan gemeenten desgewenst gebruik kunnen maken, maar dit is niet verplicht. Deze APV noch die van Tilburg bevatten echter bepalingen over het door U aan de orde gestelde onderwerp. En de VNG is ook absoluut niet van plan deze af te schaffen.

Voor het door U bedoelde onderwerp is artikel 7:22 van het Bouwbesluit van toepassing. Dit is een landelijk besluit, dat is vastgesteld op initiatief van de Minister van Binnenlandse Zaken. Als er dus al plannen zouden bestaan artikel 7:22 te schrappen en uit zou daar iets tegen willen doen, dan kunt U zich het best richten tot die minister. Van dergelijke plannen noch van een wens in die richting van de VNG is ons overigens iets bekend.
Waar het rapport van de GGD in Noord Nederland de nadruk oplegt, is dat het in de praktijk vaak lastig is om op te treden tegen overlast op basis van dat artikel. Daarom wordt aanbevolen om te bezien of de regelgeving niet kan worden aangescherpt. Maar ook dat is in eerste instantie naar mijn mening een zaak van de minister, immers dit onderwerp is geregeld in een landelijk besluit en niet in een plaatselijk besluit en ik denk ook wel terecht, omdat er anders van plaats tot plaats verschillende regels zouden kunnen gaan ontstaan.

Plaats reactie