Gemeente Midden-Drenthe

Wat vinden de gemeentes hiervan dat de VNG het bouwbesluit wil afschaffen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Gemeente Midden-Drenthe

Bericht door vuurkorf » 29-01-2016 12:25

Op 6 januari jl. heb ik uw e-mailbericht ontvangen waarin u een aantal vragen stelt over de APV.
Uit uw bericht begrijp ik dat u zich zorgen maakt over schade door rookoverlast en de (on)mogelijkheid van handhaven door de gemeente, gevoed door het mogelijk afschaffen van de APV. Ik begrijp dat het onderwerp erg belangrijk voor u is. Hieronder zal ik ingaan op uw vragen.

U verwijst naar een document van het Binnenlands Bestuur van 26 oktober 2015. Hierin wordt het standpunt van de VNG door de auteur van het stuk weergegeven. De auteur van het artikel stelt dat het een probleem voor gemeenten is dat lastig objectief is vast te stellen wat hinder is en wat het verband is tussen de hinder en de open haard of vuurkorf van de buren. Volgens de auteur pleit de VNG daarom voor het afschaffen van artikel 7. 22 Bouwbesluit. Uit dit standpunt blijkt niet dat de VNG de APV af wil schaffen.
Overigens wens ik te benadrukken dat het niet aan de VNG is om de APV of het Bouwbesluit af te schaffen. De APV is een vorm van decentrale regelgeving, het is in dit geval de raad (als bevoegde decentrale regelgever inzake de APV) om besluiten te nemen over de APV.
Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Mocht u nog eventuele overige vragen hebben, kunt u deze natuurlijk stellen.
Met vriendelijke groet,
namens het college van burgemeester en wethouders,

http://www.middendrenthe.nl/

Plaats reactie