Gemeente Alphen-Chaam

Wat vinden de gemeentes hiervan dat de VNG het bouwbesluit wil afschaffen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Gemeente Alphen-Chaam

Bericht door vuurkorf » 29-01-2016 15:24

In uw e-mail van 6 januari 2016 stelt u de gemeenten Alphen-Chaam en Gilze en Rijen een aantal

kritische vragen over rookoverlast en de aanpak. Kort samengevat, vindt u dat de overheid in het

algemeen meer handhavend op moet treden tegen rookoverlast vanwege de gezondheidsklachten.

Hierna beantwoorden wij uw vragen.

1. Verschil in interpretatie

Uit de bewoordingen en retorische vragen van uw e-mail blijkt dat u dit onderwerp zeer belangrijk vindt.

Wij zijn echter van mening dat uw beeldvorming over een weigerachtige overheid, in ieder geval wat

onze gemeenten betreft, is gebaseerd op verkeerde uitgangspunten en aannames.

De VNG zou volgens u de Algemene Plaatselijke Verordening (hierna APV) af willen schaffen.

o Dit plan is ons niet bekend, noch kunnen wij voor de VNG in het algemeen spreken.

o Het vaststellen van een APV is verder een individuele gemeentelijke bevoegdheid. Niet van de VNG.

Wij zijn op dit moment geenszins van plan om onze APV af te schaffen. Sterker een nieuwe APV is

onlangs vastgesteld;

o Zouden wij al van plan zijn de APV af te schaffen, dan staan daar geen concrete artikelen in over

rookoverlast noch artikelen die dit tegen kunnen gaan. Dit wordt namelijk door hogere regelgeving (zie

hierna) geregeld;

• Afschaffing van de APV leidt volgens u direct tot afschaffing van artikel 7.22 van het Bouwbesluit;

o Wij zien het door u gelegde verband niet. De APV is immers gemeentelijke wetgeving en het

Bouwbesluit is los hiervan opgesteld door de Rijksoverheid. Het afschaffen van het een betekent dus niet

automatisch afschaffing van de andere voorschriften, voor zover al van toepassing;

o Artikel 7.22 van het Bouwbesluit 2012 is verder geen wondermiddel om categorisch rookoverlast tegen

te gaan. Dit moet van geval tot geval beoordeeld worden. Dit artikel biedt vaak onvoldoende grondslag

om iets tegen de rookoverlast te doen (zie bijvoorbeeld ook de uitspraken van de Raad van State van 12

november 2014, 201306442/1/A1 en 201308188/1.

- Het betreft twee verzoeken om handhaving over een houtkachel. De Afdeling stelt in dit verband vast

dat er tot heden geen algemeen aanvaarde inzichten bestaan over de beantwoording van de vraag of, en

zo ja, onder welke omstandigheden en bij welke frequentie, houtkachelrook schade aan de mens

toebrengt. Landelijke regelgeving ontbreekt.

- De verzoeken om handhaving zijn in genoemd geval mede om die reden afgewezen;

o Artikel 7.22 van het Bouwbesluit 2012 is bovendien een zogenaamd vangnetartikel: onder de

reikwijdte van dit artikel vallen bijvoorbeeld lawaaihinder, de opslag van stankverwekkende stoffen,

stapeling van materialen etc.

o De reikwijdte van art. 7.22 Bouwbesluit 2012 is dus een beperkte bevoegdheid die uitsluitend kan

worden toegepast in de in dit artikel genoemde omstandigheden. Gemeenten kunnen geen algemene

aanvullende of nadere voorwaarden stellen.

o De geëiste maatregelen moeten bovendien in verhouding staan met het te bestrijden risico en de

noodzaak van de maatregelen moet worden aangetoond. Dit laatste is dus niet altijd mogelijk.

2. Conclusie

Wij begrijpen goed dat houtkachels en andere rookveroorzakende middelen, zeker bij mensen met

gevoelige luchtwegen, overlast kan veroorzaken. De vraag is echter of onze gemeenten hier effectief iets

tegen kan doen, zolang er geen algemeen aanvaarde wetgeving is die ons hiervoor een voldoende

concreet handvat biedt. Dit heeft, zoals u zich mogelijk afvraagt, niets met onwil te maken.

Dit probleem overstijgt de grenzen van individuele gemeenten. De eventuele aanpak hiervan is dus een

zaak voor de Rijksoverheid. Als u dus persoonlijk wilt dat er structureel iets op dit gebied verandert, dan

raden wij u aan om hiervoor rechtstreeks de Rijksoverheid of het Parlement te benaderen.

http://abg.nl/

Plaats reactie