Gemeente Vianen

Wat vinden de gemeentes hiervan dat de VNG het bouwbesluit wil afschaffen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Gemeente Vianen

Bericht door vuurkorf » 28-02-2016 16:55

Op 6 januari 2016 ontvingen wij uw e-mailbericht, waarin u de gemeente een aantal vragen stelt over de Algemene Plaatselijke Verordening en in relatie met hinderlijke/schadelijke rook, roet, walm of stof.

Ten eerste bied ik mijn excuses aan voor de late beantwoording van uw e-mail. Hieronder zal ik ingaan op de door u gestelde vragen.

In algemene zin kan ik u meedelen, dat het niet aan de VNG is om het Bouwbesluit en/of de APV aan te passen. Het bevoegd gezag ten aanzien van het Bouwbesluit is de rijksoverheid (AMvB) en ten aanzien van de APV is dat de gemeente zelf. De VNG kan daaromtrent dus (al dan niet gevraagd) adviseren, maar heeft geen beslissingsbevoegdheid.

1. Kunt u aangeven om welke reden men de APV en dus ook artikel 7.22 wil gaan schrappen?

Buiten het feit dat de VNG hierin geen beslissingsbevoegdheid heeft is de gemeente Vianen hieromtrent niets bekend.



2. Wat vindt u ervan dat de VNG dit van plan is?

Zie beantwoording vraag 1.



3. Is uw gemeente lid van de VNG?

Ja.


4. De VNG geeft aan de belangen van de gemeentes voorop te stellen. Stellen zij het belang van de gezondheid en kwaliteit van leven van de burgers ook voorop?

Uiteraard zal de VNG die belangen bij haar keuzes ook meewegen. Voor de beantwoording van deze vraag kan ik niet anders dan u doorverwijzen naar de VNG zelf.

Plaats reactie