VVD Zoetermeer

Wat zijn de meningen van politieke partijen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

VVD Zoetermeer

Bericht door vuurkorf » 11-09-2016 20:02

Het onderwerp houtkachels in de tuin is al enige maanden geleden in de VVD fractie besproken en er wordt verschillend over gedacht. Dat geldt raadsbreed. Maar los daarvan snap ik de overlast die u ervaart en vooral ook de effecten daarvan. Ik deel uw mening, zeker als alle buren zo\n houtkachel in hun tuin zetten en die ook nog is gebruiken als een vorm van allesbrander en ook afval verbranden. Het lastige is dat dit in de APV geregeld zou moeten worden, want landelijk is dit absoluut geen thema en wettelijk zie ik binnen afzienbare tijd geen regels die het gebruik van deze houtkachels aan banden legt. Mocht er dan een meerderheid in draad zijn voor zo\ n verbod of regulering van het gebruik ik oprecht een gebrek aan handhaving voorzie. Mogelijk biedt overleg met uw buren een optie eventueel met gebruik van een bemiddelaar. De wijkpost of wijkagent zou daarbij behulpzaam kunnen zijn. Zeker een optie die het bekijken waard is, want mogelijk is er meer begrip bij u buren dan u op voorhand vermoedt.

vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Bericht door vuurkorf » 14-09-2016 11:31

Dat heeft grotendeels te maken met het feit dat er geen overeenstemming is over of houtkachels in de tuin en de rook daarvan wel een groot probleem is. Daarnaast de kwestie van de handhaafbaarheid van een eventueel wettelijk of lokaal ( bv in de APV) Geregeld verbod. Inkeert dat afgezien van de overlast deze houtkachels ( maar ook de meer traditionele open haarden en allesbranders in huis) voor veel vervuiling zorgen. U zou van uw recht gebruik kunnen maken een burgerinitiatief voorstel in te dienen ( met 10 mede ondertekenaars) u kunt inspreken in raad en commissie en ook de diverse partijen hebben een open deur beleid voor mensen die onderwerpen aan de orde willen stellen.

Ik hoop dat u nu voldoende instrumenten hebt waarmee u het onderwerp zou kunnen agenderen en discussie over houtkachels in brede zin van het woord kunt animeren.

Plaats reactie