SP Rotterdam

Wat zijn de meningen van politieke partijen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

SP Rotterdam

Bericht door vuurkorf » 26-11-2015 16:18

Dank u wel voor uw uitgebreide e-mail over de last die mensen kunnen ondervinden van het stoken van houtkachels.
Ik val maar met de deur in huis: de SP is in Rotterdam niet direct voor een verbod van vandaag op morgen. Het is voor veel mensen op dit moment een goedkoop alternatief om het huis lekker warm te krijgen.

Maar u heeft natuurlijk een punt dat de overlast ingeperkt dient te worden en dat kan op een paar manieren:

Allereerst zou je de alternatieven - die u ook noemt (isoleren) aantrekkelijker moeten maken. Voor het versneld isoleren van huizen doen we met regelmaat voorstellen, met wisselend succes.
Ten tweede zou de voorlichting veel beter moeten zijn over wat je wel en niet in zo\n kachel stookt en hoe je de verbranding zo efficiënt mogelijk voor elkaar krijgt. Wat dat betreft is het Duitse voorbeeld dat u aanhaalt een goede: laat schoorsteenvegers, die toch op regelmatige basis de schoorsteen bekijken, ook controleren op zo \schoon\ mogelijke stook. Ik kende het voorbeeld nog niet, maar ik stuur het door naar onze Tweede- Kamerfractie.
Tot slot de handhaving. Ik begrijp heel goed dat het lastig is aan te geven bij de buren dat je last hebt van waar zij juist zo blij mee zijn. Wat echter niet mag, is overlast/hinder veroorzaken. De aangewezen instantie om je klacht over dit soort zaken in Rotterdam te melden is de DCMR (Milieudienst Rotterdam). Op het moment dat daar veel klachten binnenkomen, in een bepaald seizoen of in een bepaalde wijk, dan kan de politiek ook specifieke voorstellen doen om de hinder terug te dringen, of beter nog, voorkomen.

Hopend u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Plaats reactie