VVD Amersfoort

Wat zijn de meningen van politieke partijen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

VVD Amersfoort

Bericht door vuurkorf » 26-11-2015 17:38

http://archief.amersfoort.vvd.nl/nieuwsarchief/34580/

Zij trekken overlast door houtrook in twijfel en komen met auto\s, vliegtuigen en BBQ aanzetten.


De link is verwijderd.

Tekst dat we nog konden vinden:

Milieu
11 feb 2011 - In de raadsvergadering van 8 februari jl. ontstond een nieuwe discussie door een motie van PvdA, GroenLinks en de SP. Daarmee werd beoogd samen met de VNG een systematiek van normeringen en normen voor handhaving te ontwikkelen. Er moeten extra landelijke regels komen. De VVD is tegen extra maatregelen.meer...

vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Bericht door vuurkorf » 29-03-2016 20:20

De raad heeft eind vorig jaar bij motie het college opgedragen een integrale visie te ontwikkelen voor het verminderen van fijn stof. Op 1 maart was er een peiling. Enkele partijen stelden zich zeer ambitieus op, zonder naar de extra kosten te kijken, die een intensivering met zich meebrengt. De VVD stelde zich realistischer op: handhaven van het huidige ambitieniveau. Europees en nationaal komen er immers steeds strengere normen.

De gemeente kan via maatregelen fijn stof aanpakken, maar tot een bepaalde grens. De aanwezigheid ervan komt voor een groot deel voort door factoren waar de gemeente geen invloed op heeft: Europese en landelijke normen voor gemotoriseerd verkeer en industrie, verkeersbewegingen op omringende snelwegen, uitstoot door veebedrijven, stof afkomstig van natuurlijke bronnen en houtrook. Amersfoort voldoet aan de gestelde EU normen en terugdringen van fijn stof vergt forse extra investeringen. Die zijn nu echter nog niet precies te becijferen. De normen van de Wereld Gezondheidsorganisatie liggen onder EU.
Volgens het RIVM kunnen negatieve effecten van fijn stof op de gezondheid optreden door langdurige blootstelling aan lagere concentraties. Ook als de concentraties onder de Europese grenswaarden liggen treden nog steeds gezondheidseffecten op. Levenslange blootstelling in deze vorm kan leiden tot blijvende gezondheidseffecten, zoals verminderde longfunctie, verergering van luchtwegklachten en vroegtijdige sterfte aan met name luchtwegklachten en hart- en vaatziekten.

De toetsing aan de grenswaarden gebeurt, aldus het RIVM, aan de hand van metingen van de fijn stof concentraties. Daarnaast worden atmosferische en chemische verspreidingsmodellen gebruikt om de luchtkwaliteit voor fijn stof te berekenen op plaatsen waar niet wordt gemeten. Uit deze berekeningen blijkt dat in Nederland in beperkte mate overschrijding van de grenswaarden plaatsvindt. Naar verwachting zullen deze overschrijdingen binnen een aantal jaren tot het verleden behoren behalve voor jaren met ongunstige verspreidingscondities.

Van de raadsleden werd gevraagd zich uit te spreken over het ambitieniveau voor een gemeentelijk visie: a. handhaving huidig niveau en meebewegen met veranderende omstandigheden b. handhaving huidig niveau en extra inspanning. c. verdergaande inspanningen. Een meerderheid leek te kiezen voor a. Medio 2016 komt de uitwerking van een totaalvisie voor de komende 4 jaar, met daarbij een jaarlijks actieplan.

Bron: http://amersfoort.vvd.nl/nieuws/13402/r ... -fijn-stof

De VVD verwijderd soms standpunten van haar website zoals in het archief stond vermeld.

vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Bericht door vuurkorf » 29-03-2016 21:04

Ik ken uw situatie niet, en ik ken ook niet alle regelgeving. Gelukkig niet, anders was ik nu jurist geweest.
Wat ik meen te weten, is dat bij ernstige overlast u de politie kunt bellen, en bij regelmatige overlast bij de gemeente een handhavingsverzoek kunt indienen.
Ik wens u succes in uw situatie.

VVD Amersfoort.

Plaats reactie