PvdA Albert de Vries rookoverlast

Wat zijn de meningen van politieke partijen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

PvdA Albert de Vries rookoverlast

Bericht door vuurkorf » 07-09-2015 09:21

Het klopt dat er geen landelijke regelgeving bestaat voor de door u genoemde problematiek.
Ik vraag mij af of een dergelijke regelgeving de oplossing zou zijn. Dergelijke regels zijn moeilijk te handhaven door de rijksinspecties.
Gemeenten kunnen wel verantwoordelijkheid nemen voor het voorkomen van rookoverlast. Zij hebben daar ook de wettelijke mogelijkheden voor. Zij kunnen zoals het longfonds schrijft regels stellen voor goed stoken en een stookverbod opleggen bij bepaalde weertypes.
Gecombineerd met goede voorlichting kunnen zo veel problemen worden voorkomen.
Maar ook voor gemeenten is handhaving ingewikkeld.
Het is uiteraard niet goed als overlast van de buren leidt tot directe gezondheidsklachten zoals u die in uw mail noemt.
De beste manier om uw situatie snel te verbeteren lijkt mij om er samen met de buren uit te komen. Als de buren dat niet willen, is het mogelijk om met een buurtregisseur en de gemeente tot een oplossing te komen, desnoods via mediation (buurtbemiddeling).
Als de wethouder daarop niet aanspreekbaar is zou u contact kunnen opnemen met de PvdA fractie in uw gemeente of het PvdA ombudsteam in uw woonomgeving.

Met vriendelijke groet,
Albert de Vries
Lid Tweede Kamer voor de Partij van de Arbeid
Wonen / Bouwen / Grondpolitiek
PA: Marion Eggink/070-3182764 /06-21703597 /m.eggink@tweedekamer.nl
Adres: Plein 2 / Postbus 20018 / 2500 EA Den Haag / K321 (Koloniën)
E-mail: a.a.dvries@tweedekamer.nl / Twitter: @albvri / tel: 06-22244620

Plaats reactie