CDA Ede

Wat zijn de meningen van politieke partijen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

CDA Ede

Bericht door vuurkorf » 29-03-2016 20:13

Het is al even geleden dat u mailde, maar toch nog een reactie vanuit de fractie van CDA Ede. Naar aanleiding van uw mail heb ik met enkele ambtenaren gesproken betreffende houtrook in de gemeente Ede. Specifiek heb ik aandacht besteed aan overlast en handhaving. Het is belangrijk om te realiseren hoe het beleid van de gemeente Ede er uit ziet. De gemeente handhaaft alleen wanneer er een melding wordt gedaan en vervolgens blijkt dat een houtkachel niet volgens het bouwbesluit is geplaatst. Ik weet van een zeer recent voorbeeld waar na melding direct is opgetreden en het stoken is gestopt of fors vermindert. Daarmee is de overlast in die specifieke situatie ook substantieel afgenomen. Daarnaast zijn enkele gevallen in de (lokale) media geweest. Uit mijn gesprekken met de ambtenaren blijkt dat ze hier actief mee bezig zijn. In de gemeente Ede lijkt overlast gelukkig weinig voor te komen, bij de gemeente worden in ieder geval slechts sporadisch meldingen gedaan.
Ondanks dat de handhaving bij het niet nakomen van het bouwbesluit mij gerust stelt, kan er natuurlijk ook sprake zijn van overlast wanneer er wel aan het bouwbesluit is voldaan en er voldaan is aan alle vergunningplichten. Als er dan toch overlast plaats vindt, dan begrijp ik dat dit als zeer vervelend kan worden ervaren. Het is echter niet de taak van de gemeentelijke overheid om dit aan te pakken. Overlast valt in dit geval onder het privaatrecht, het recht waarin de regels voor de verhouding tussen personen is geregeld. Dat is ook de reden waarom de fractie van het CDA terughoudend is in het bepalen van beleid betreffende houtrook.

Plaats reactie