D'66 Vianen

Wat zijn de meningen van politieke partijen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

D'66 Vianen

Bericht door vuurkorf » 20-04-2016 10:38

Het probleem dat u hier aanreikt bereikt mij wel vaker. Ik moet u zeggen dat ik het een lastige vind.

U stelt dat er geen normeringen zijn voor houtrook. Houtrook veroorzaakt veel fijnstof. Deze fijnstof is, zoals u dat ook al aangeeft, voor een aantal mensen de oorzaak van longproblemen en/of ademhalingsklachten. Eigenlijk op dezelfde manier als dat ook bij (snel)wegen het geval is. Voor fijnstof zijn wel degelijk normen en dit is ook meetbaar. In hoeverre dit hier van toepassing is of gebeurt is bij mij niet bekend.

Uw vraag is natuurlijk meer: wat gaan wij er dan aan doen? En daar heb ik eigenlijk geen echt goed antwoord op. Maatregelen op dit gebied betreffen wat mij betreft te veel de persoonlijke leefsfeer en daar ben ik geen voorstander van. Ik zou het eerder zoeken in goede voorlichting en landelijke campagnes die bewustwording bewerkstelligen. Ik zie daar dan ook in eerste instantie niet echt een rol voor de lokale politiek. Hier is op lokaal niveau pas iets mee te doen als het probleem door meer mensen ook als een probleem wordt gezien. Daar ligt wat mij betreft dus in eerste instantie een rol bij de longstichting en longartsen eventueel samen met landelijke politiek.

Vooralsnog denk ik dus dat wij u niet verder kunnen helpen. Deze mail stuur ik in Cc naar mijn fractiegenoten, zodat zij ook op de hoogte zijn. In onze volgende fractievergadering zullen wij hier aandacht aan besteden. Mocht daar een andere conclusie uit komen dan kom ik daar uiteraard bij u op terug.

vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Bericht door vuurkorf » 20-04-2016 11:53

Vervolg vraag aan d\66 Vianen: Met de vraag waarom de landelijke overheid doorverwijst naar de lokale overheid nl. de gemeente:

Ik weet dat niet. Als ik ernaar zou moeten raden dan zou ik zeggen dat dat komt omdat het probleem nog steeds niet echt als een probleem erkend wordt. Daarom denk ik dat het zo belangrijk is dat longartsen en/of de longstichting eerst gaan werken aan een goede bewustwording. Ik weet dat het probleem bij hen in elk geval wel wordt erkend, maar ik weet niet goed hoe ernstig zij dat probleem inschatten en hoe groot de groep is die het betreft.

Politiek gezien zitten er veel haken en ogen aan. Veel belangen die samenkomen en dan dus ook nog een probleem dat niet breed als probleem wordt gezien. Weinig partijen zullen daar hun vingers aan willen branden en dus wachten ze af.

Als ik voor mijzelf spreek kan ik zeggen dat ik met name het inbreken in de persoonlijke leefsfeer lastig vind. Daarvoor moet eerst goed in beeld zijn wat de omvang is van het probleem. En dat is op dit moment niet aan de orde. Begrijp mij niet verkeerd: ik erken zeker wel dat dit probleem er is. Maar de politiek is er nu juist voor om belangen tegen elkaar af te wegen. Ik heb daarvoor nu simpelweg te weinig weeginstrumenten in handen en ik verwacht dat dat voor de landelijke politiek ook een beetje geldt.

Plaats reactie