GroenLinks Castricum

Wat zijn de meningen van politieke partijen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

GroenLinks Castricum

Bericht door vuurkorf » 22-04-2016 20:08

Bedankt voor uw brief, ik heb hem met aandacht gelezen. Ik vind dit een heel moeilijk onderwerp met een lastig dilemma. Net als u ben ik zeer bezorgd over het fijnstof in de lucht. Maar ik denk dat als we de uitstoot van de grote vervuilers in onze omgeving, zoals Schiphol, TaTa Steel en het groeiende aantal auto\s kunnen terugdringen, dat we dan de uitstoot van houtvuur best kunnen hebben. Het feit dat de mensheid het grootste deel van haar bestaan op aarde houtvuur heeft gebruikt voor haar overleven wil, denk ik toch wel iets zeggen.

Verbieden van houtvuur lijkt me onhaalbaar. Veel mensen beleven plezier aan houtkachels in huis of een kampvuur op vakantie. Er is wel echter zeker verbetering mogelijk. Zo worden de kachels in huis steeds beter. Mensen gaan steeds meer over op hoge rendementskachels en pelletkachels. Die zijn ook nog niet zoals je zou willen, maar het gaat de goede kant op. Ook blijkt dat er niet altijd zuiver hout op het vuur wordt gegooid, maar geverfd hout of verlijmd hout, of schadelijke materialen die niet van hout zijn. Dat maakt het onnodig vervuilend en wat mij betreft zou daar zeker meer bewustwording mogen komen.

In de gemeentelijke politiek moet je altijd kiezen waar je je voor gaat inzetten. Het is voor raadsleden ondoenlijk om alle onderwerpen te omvatten. Op dit moment heeft houtvuur voor ons geen prioriteit, maar ik sluit niet uit dat dat het wel wordt als blijkt dat er grote problemen mee zijn in onze gemeente. Op dit moment heb ik die aanwijzing echter nog niet.

Ik hoop dat ik u hiermee goed heb geïnformeerd over de ideeën die bij ons leven over houtvuur.

Plaats reactie