Hart voor Bussum

Wat zijn de meningen van politieke partijen?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Hart voor Bussum

Bericht door vuurkorf » 24-05-2016 19:10

Ik heb met belangstelling kennisgenomen van uw e-mail. De door u gesignaleerde problematiek is zeer herkenbaar, ook ik erger mij er geregeld aan dat op mooie zomerdagen al om 5 uur ramen en deuren gesloten moeten worden vanwege stankoverlast van barbecues en vuurkorven.
Na het reces dat vandaag begonnen is zal ik uw mail inbrengen op ons fractieoverleg ter bespreking en zal u daarna contact met u opnemen.

Zoals toegezegd doe ik u hierbij onze reactie toekomen op de door u in uw brief van 22 april j.l. aan de raad gesignaleerde houtrookoverlast.

Wij hebben dit probleem vrij uitvoerig in onze fractie aan de orde gesteld. Opvallend is dat iedereen die je hierover aanspreekt aangeeft hinder te ondervinden van houtrook. Dit kan betreffen de rook van barbecues, vuurkorven, maar ook van open haarden.
Het grote probleem waar je tegenaan loopt is hoe en wat je daartegen kunt doen. Voor het opnemen van een verbod tot het buitenshuis (in de tuin) barbecuen zullen weinig handen op elkaar te krijgen zijn.
Op zich zou een verbod tot het inbouwen van een open haard bij nieuwbouwwoningen wel tot de mogelijkheden kunnen behoren. Er zijn immers al gemeentes die een dergelijke bepaling kennen. Voor Gooise Meren heeft dit echter weinig zin, daar de gemeente al zo dicht bebouwd is dat er bijna geen plekken meer zijn waar nog nieuwbouw plaats zou kunnen vinden en een verbodsbepaling in de APV voor het stoken van de open haard is volstrekt onhaalbaar.
Meer kans zou een verbod op het gebruik van vuurkorven maken, maar ook hiervoor geldt dat een zeer groot additioneel probleem gelegen is in de handhaving: dit soort verboden zijn feitelijk niet te handhaven en daarmee ook zinloos.

De enige oplossing zou kunnen zijn om dit probleem met buren of waar aanwezig wijkcomité bespreekbaar te maken.

U succes toewensend met uw acties richting de landelijke politiek.

Plaats reactie