Gemeente Haarlem

Mag een hottub met houtkachel in de tuin geplaatst worden?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Gemeente Haarlem

Bericht door vuurkorf » 23-08-2016 14:50

Uw vraag over hottubs heb ik –hoewel het hier geen concrete Haarlemse situatie of aanvraag betreft- voorgelegd aan de Omgevingsdienst IJmond (ODIJ). Deze voert een belangrijk deel van de vergunningverlening en handhaving voor Haarlem uit.

De ODIJ gaf aan dat voor de aanleg van een hottub in principe geen vergunning vereist is, aangezien het geen bedrijfsmatige activiteit betreft.
Voor wat betreft bestrijding van rookoverlast dank ik u voor de meegestuurde documentatie, die wij en de ODIJ ook al via andere mailuitingen ontvangen hadden.

Ook voor Haarlem en het werkgebied van de ODIJ geldt dat een voldoende basis ontbreekt om preventief tegen houtrook op te treden, dan wel effectief en gericht te handhaven.
Betere landelijke regelgeving is zeker wenselijk, mits deze aan de voorkant het ontstaan van hindersituaties voorkomt en niet tot een onevenredige groei van de handhavingsvraag leidt.

Met betrekking tot het Haarlemse beleid in zijn algemeenheid voor wat betreft Houtrook wijs ik u graag op de Informatienota Luchtkwaliteit, bijlage C. Hierin is aangegeven:

Houtrook
Bij het stoken van hout (kachels, haarden, vuurkorven) komt vaak veel fijnstof vrij. Met name
longpatienten ondervinden hiervan gezondheidsklachten en op brede schaal is houtrook een bron van
hinder en burenconflicten. Met name de Longstichting vraagt regelmatig om meer aandacht hiervoor.
Zorgvuldig stookgedrag (letten op windrichting, schoon, droog, verfvrij hout) kan de overlast sterk
beperken. Landelijke wetgeving om dit af te dwingen is er niet, en gemeentelijke regelgeving biedt
hiervoor ook in Haarlem slechts een zwakke basis. Effectieve handhaving zou daarnaast ook een groot
beslag leggen op de beschikbare capaciteit. Vooralsnog richt beleid over houtrook zich daarom op
voorlichting via folders en websites (vooral GGD).

Uw aanvullende vraag of opmerking over Chroom 6 is niet gericht op een concrete Haarlemse situatie. Ik neem deze daarom graag ter kennisname aan.

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Verg ... itsbeleid/

Plaats reactie