Gemeente Bodegraven-Reeuwijk

Meldingen in gemeenten over afval verbranding
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Gemeente Bodegraven-Reeuwijk

Bericht door vuurkorf » 20-10-2016 22:23

Verbod op afvalverbranding
In onze Algemene plaatselijke verordening staat in artikel 5:34 een verbod op het verbranden van afval.
Het college kan ontheffing verlenen van dit verbod.

Ontheffingen van het verbod
Jaarlijks geeft het college ontheffing voor het verbranden van het hout van de hutten, onbehandeld pallethout, na afloop van de vakantiespelen (evenementen) in augustus. Het gaat dan om de vakantiespelen Bodegraven (locatie Burgemeester Kremerweg), vakantiespelen Nieuwerbrug (locatie trapveldje naast ijsclubterrein aan de Gravin Mariastraat), Huttenbouw Driebruggen (veldje aan de Groendijck, naast de volkstuinen) en Huttenbouw Waarder (op het terrein achter woning Dorp 27). Daarnaast zijn er enkele doorlopende ontheffingen afgegeven voor het verbranden van riet op particuliere percelen in het Reeuwijkse Plassengebied in de winterperiode.

Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH)
Verder heb ik navraag gedaan bij de Omgevingsdienst Midden-Holland, die enkele taken namens ons uitvoert. Zij laat het volgende weten:

Bouw- en Woningtoezicht (BWT) krijgt soms klachten over kachels en haarden. De oorzaak van de klacht kan zijn de hoogte van de schoorsteen, het stoken bij windstil weer of de soort brandstof. In veel gevallen kan BWT geen actie ondernemen n.a.v. dit soort klachten. Deze klachten worden ook niet apart geregistreerd en zodoende bestaat er geen overzicht van de klachten over kachels en haarden en ook niet van de klachten die worden veroorzaakt door het verbranden van afval. Wel geeft BWT actief tips aan de stoker over goed stookgedrag. Soms lost dat het probleem op. Er is geen inzicht in klachten over het verbanden van afval door particulieren anders dan in een kachel of haard. Het verbranden van afval door bedrijven komt de ODMH in de praktijk niet (meer) tegen.

Tot slot
Ik hoop dat met bovenstaande informatie uw vragen zijn beantwoord.
Mocht u nog vragen hebben, dan verneem ik deze graag.

Plaats reactie