Chroom VI in hout onderzoek

Nieuwsberichten over houtrook.
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Chroom VI in hout onderzoek

Bericht door vuurkorf » 06-03-2017 14:19

Als er info nodig mocht zijn over chroom-3 verandert in chroom-6, dan heb ik die. Hierin staat dat chroom-3 in vrijwel iedere ondergrond kan veranderen in chroom-6. In bijna iedere ondergrond met een zuurgraad boven de 5.0 vooral als de ondergrond vochtig is. En de normale zuurgraad van bodems in Nederland ligt tussen de 5.5 en de 6.5.Chroom is dus heel onstabiel. Dit spreekt weer tegen wat het RIVM zegt: chroom verandert in chroom3 en dat is veilig. (link: http://www.bioline.org.br/pdf?ja10035 op bladzijde 2)


Bartlett and James (1988) mentioned that almost any
soil with a pH above 5.0 were able to oxidise a
portion of Cr(III) provided the soil was moist and
fresh. They also reported that,
the amount
of Cr(II
I)
converted to Cr(VI) depends directly on the content of reducible Mn (mangaan) present in the soil.

RIVM

zoals gezegd, in verduurzaamd hout kan ook altijd nog een fractie chroomVI aanwezig zijn. De gegevens waarop de beoordeling van de blootstelling van consumenten aan CrVI zijn gebaseerd, zijn verzameld in deze publicatie:

http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... gezondheid

Daarin is ook het onderzoek genoemd naar het gehalte ChroomIII en ChroomVI na verduurzaming (pagina 31).

De GGD\en baseren zich op deze informatie.

Vraag

Dit betekent dus dat er niet bekent is wat de verhouding chroom 3 ten opzichte van chroom 6 is bij uitloging van tuinhout.
Geldt dit alleen voor deze meting of zijn er zowiezo geen gegevens over percentages bij uitloging?
Als chroom 6 niet gemeten wordt kan je ook niet berekenen of het percentage chroom 6 veilig is voor consumenten.


Een andere onzekerheidsfactor kwam ik tegen op de website Bureau Veritas: "Under certain production and storage circumstances Chromium III can transform to Chromium VI. A Danish survey showed that 44% of the reviewed articles emitted more than 3 mg/kg Chromium VI".
http://www.bureauveritas.com/wps/wcm/co ... r_articles,


Het veilig geachte chroom 3 kan dus onder omstandigheden terug veranderen in chroom 6. Is bekend onder welke omstandigheden dit zoal nog meer kan gebeuren?


Bovenstaand gaat over leer maar is het daarmee is nog niet uitgesloten dat dit proces zich ook kan voordoen in tuinhout, klopt dat?


Zijn er meetgegevens beschikbaar over het gedrag en omzetting van chroom 6 naar chroom 3 in tuinhout onder de verschillende omstandigheden tijdens gebruik door de consument?
Bijvoorbeeld: vochtgehalte, temperatuur, kleigrond/zandgrond, humus, fase van verwering, houtsoort, buitenkant van het hout/diep binnen in het hout gemeten en wat er gebeurt met chroom 3/6 percentages bij verbranding.


Het blijkt dat de GGD\s in Nederland aangeven dat tuinhout veilig is omdat chroom 6 omgezet wordt naar chroom 3. Graag wil ik weten op welk onderzoek zij zich baseren.
Met name wil ik graag weten of de omzetting van chroom 6 naar chroom 3 wel volledig gebeurt voordat het verkocht wordt aan de consument.
Graag zou ik het onderzoek ontvangen waarin dit is aangetoond.



Vraag aan een Milieukundige inzake Chroom-6 in houtrook

Attached een aantal artikelen.
In Hingston staat op p 62 een referentie naar een studie van Nyren & Nilsson 1993 waaruit naar voren komt dat tot 20% van Cr in CCA-behandeld hout C6 is. Daarin ook info over uitloging.
Townsend (CCA5)geeft aanvullende info over CCA uitloging uit tuinhout naar de bodem. Nico e.a. (CCA4) over huidcontact met hout. Swietlik e.a. (CCA6) laat zien dat bij verbranding hout met Cr3 omzetting van Cr3 in Cr6 plaatsvindt
Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan.


Onzin dus wat de GGD beweert.

Plaats reactie