Gezondheidsrisicos stoken op behandeld hout:

Nieuwsberichten over houtrook.
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Gezondheidsrisicos stoken op behandeld hout:

Bericht door vuurkorf » 20-04-2017 11:30

Middels ons secretariaat ontving ik van u de volgende vraag; Kunt u uiteenzetten welke gevaarlijke componenten vrijkomen bij verbranding van CCA-hout en in welke vorm? Kunt u daarbij per stof tevens de gezondheidsrisico\s uiteenzetten?

Naast roet en geurdeeltjes van het hout komt er bij verbranding van verduurzaamd hout ook chroom, koper en arseen vrij. Daar deze stoffen schadelijk zijn voor de gezondheid is het dan ook verboden om CCA geimpregneerd hout te verbranden in besloten ruimten. Gesloten verbrandingsovens zijn de plek waar dit soort hout vernietigd zou moeten worden.
Voor de specifieke gezondheidsrisicoÂ’s van de verschillende hierboven genoemde soorten stoffen moet ik u helaas doorverwijzen naar het RIVM. Zij kunnen u veel beter op de hoogte brengen dan ik. Over het algemeen wordt er van uitgegaan dat alle drie de stoffen in een overmaat ingeademd luchtweg- en huidaandoeningen kunnen veroorzaken. Van arseen is bekend dat het daarnaast ook problemen kan opleveren voor de lever. Maar nogmaals. Ik denk dat het verstandig is dat u uw vragen voorlegt aan het RIVM.

Ik vertrouw erop u in deze naar behoren geinformeerd te hebben.


Wethouder Geldermalsen

Plaats reactie