Beerput Nederland waterbedrijven

Nieuwsberichten over houtrook.
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Beerput Nederland waterbedrijven

Bericht door vuurkorf » 19-12-2017 12:45

Ik heb de betreffende documentaire gezien.
-Voor wat betref ons beheergebied (West-Brabant) kan ik u zeggen dat het waterschap haar best doet om illegale lozingen tegen te gaan.
-Voor wat betreft uw andere mail over het stoken van sloophout kunt u het beste contact opnemen met de omgevingsdienst van uw gemeente.

vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Bericht door vuurkorf » 19-12-2017 12:46

Bedankt voor uw mail en interesse en betrokkenheid. U stelt nogal wat problemen aan de kaak. Ook stelt u een aantal vragen in uw mail. Op twee punten, die u echt aan ons richt, wil ik u graag beantwoorden.

Ten eerste stelt u dat het RIVM onjuiste feiten gebruikt en richtlijnen geeft. U baseert zich daarbij op andere/alternatieve onderzoeken. Het waterschap stelt zich op het standpunt dat er voor elke mening verschillende onderzoeken te vinden zijn, maar dat de richtlijnen van het RIVM gevolgd worden. Als lagere overheid volgen wij dus de richtlijnen van de rijksoverheid. Als u de richtlijnen van het RIVM in twijfel trekt, kunt u zich het beste tot het RIVM richten.

Ten tweede vraagt u zich af hoe het komt dat de Tweede Kamer (nog) geen regels c.q. wetgeving heeft vastgesteld voor het stoken van behandeld (geverfd/geïmpregneerd) hout. Deze vraag kan ik namens de Tweede Kamer niet beantwoorden. Hiervoor kunt u beter een Tweede Kamerlid of politieke partij benaderen. Het waterschap kan slechts handhaven als daar een rechtmatige en wettige grond voor is.

Ten slotte wil ik u als bezorgde en betrokken burger bedanken voor uw inzet voor een betere maatschappij. Helaas kan ik geen antwoorden op uw vragen geven. Ik wens u evengoed succes met uw verder pogingen om een betere leefomgeving te bereiken.

vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Bericht door vuurkorf » 19-12-2017 12:47

Ik vind het onbestaanbaar dat mensen behandeld hout aanbieden zijnde hout voor de openhaard.

Als waterschap kunnen wij daar helaas weinig aan doen. Het verstoken van afvalhout in kachel of openhaard veroorzaakt een verontreiniging van de lucht en daar kunnen wij geen oordeel over vellen. Voor klachten over dit soort zaken zou u bij uw gemeente moeten zijn. Zij kunnen daar helaas ook weinig tegen uitrichten, door gebrek aan wetgeving.

Zij kunnen wel oordelen of een schoorsteen(hoogte) aan het bouwbesluit voldoet.

vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Bericht door vuurkorf » 19-12-2017 12:54

dank voor uw vragen ten aanzien van de documentaire "Beerput Nederland".

Ik heb deze documentaire niet gezien, maar heb de context via het persbericht gelezen.

Hieronder de antwoorden:

Invloed waterkwaliteit:
intern heb ik nagevraagd wat de invloed van deze indirecte lozers kan zijn op onze waterkwaliteit. Als waterschap zijn wij verantwoordelijk voor directe lozingen. daarvan hebben wij bijvoorbeeld te maken met bedrijven als Akzo en Avebe.
andere bedrijven die lozen op de riolering zijn voor ons indirecte lozers en die vallen onder de verantwoordelijkheid van de omgevingsdiensten (ODG in Groningen en RUD in Drenthe)
indirecte lozingen komen alsnog bij onze RWZI\s (Rioolwaterzuiveringen) terecht. Afhankelijk van de soort stoffen kan dit leiden tot een ontregeling van het zuiveringsproces van de RWZI. Dit komt bij ons wel voor. Er worden dan maatregelen genomen om de gevolgen van het niet functioneren van de RWZI op de oppervlakte waterkwaliteit zoveel mogelijk te beperken. We proberen de veroorzaker te achterhalen.

Onderzoek naar alle mogelijke zeer giftige stoffen:
wij hebben dit jaar een medicijnenonderzoek uitgevoerd rondom twee RWZI\s (Assen en Gieten). Daarnaast is er een hotspotanalyse uitgevoerd (theoretische benadering).
voor volgend jaar gaan we het medicijnenonderzoek in ons hele beheergebied uitvoeren.
Voor de KRW (Kader Richtlijn Water) hebben we dit jaar de zogenaamde prioritaire stoffen en de specifiek verontreinigende stoffen onderzocht. Dit betreft ca. 150 stoffen van de in totaal ca. 1500 zeer zorgwekkende stoffen die door RIVM zijn benoemd..

vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Bericht door vuurkorf » 21-12-2017 12:12

Graag reageer ik hierbij op uw vragen n.a.v. van de uitzending Beerput Nederland. Ook ik heb deze documentaire gezien, net als veel van mijn collega\s.

Door meer bewustwording, aanvullende zuivering, vergunningverlening en handhaving is de waterkwaliteit de afgelopen decennia aanzienlijk verbeterd. Zo vinden er op de wateren in ons beheergebied nauwelijks meer rechtstreekse ongezuiverde lozingen op oppervlaktewater plaats. En ook op de lozingen van afvalwater op de riolering, dat naar onze rioolwaterzuiveringen wordt geleid, houden wij in samenwerking met de gemeenten toezicht.

In ons oppervlaktewater overschrijden nog een aantal stoffen de normen, soms door menselijke invloeden maar soms ook door verhoogde natuurlijke achtergrondgehalten. Deze waterkwaliteitsnormen worden - met de nodige veiligheidsmarges - bepaald door risico\s voor de ecologie, het waterleven. Vanwege de lage concentraties en de geringe blootstelling van mensen aan oppervlaktewater, is hierbij geen sprake van risico\s voor de volksgezondheid.

Door zowel structureel als op projectbasis de waterkwaliteit te meten houden wij de vinger aan de pols. Daarbij schenken wij niet alleen aandacht aan de wettelijk genormeerde stoffen maar ook aan de zogenaamde opkomende \nieuwe\ stoffen die (nog) geen norm hebben. Door de voortgaande verbetering van de analysetechnieken worden nu steeds meer van deze stoffen aangetoond. Hierdoor treffen wij af en toe \nieuwe stoffen\ zoals medicijnresten aan maar wel in zeer lage concentraties. Ook hiervoor geldt dat er geen sprake is van risico\s voor de volksgezondheid.

De aanpak van zowel de klassieke als de nieuwe stoffen heeft zowel bij ons als op Europees en nationaal niveau volop de aandacht. Onder andere vanuit de nationale Delta-aanpak Waterkwaliteit en Zoetwater die eind 2016 is gestart. Voor de stoffen die wij aantreffen gaan wij na of en welke aanvullende maatregelen er eventueel getroffen kunnen worden en door wie.

Tot slot verwijs ik u graag naar onze website waarop u desgewenst in o.a. ons Waterbeheerplan veel kunt terugvinden over het waterkwaliteitsbeheer. https://www.wdodelta.nl/over-ons/beleid ... eheerplan/

Plaats reactie