Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beesel,
Overwegen:
- dat het college bevoegd is handhavend op te treden tegen hinder van houtkachels/ open haarden op
grond van het Bouwbesluit;
- dat het college op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) een onderzoeksplicht heeft bij
de voorbereiding van besluiten (tot het opleggen van een stookverbod dan wel afwijzing van een
handhavingsverzoek);
- dat de beoordeling of er sprake is van hinder dient te geschieden aan de hand van algemene
maatstaven;
- dat dergelijke maatstaven ontbreken;
- dat de kosten voor het inhuren van een deskundig bureau kostbaar zijn;
- dat de uitkomst van een onderzoek, omdat wettelijke maatstaven ontbreken, onzeker is.
besluit:
- tot het vaststellen van de Beleidsregel Hinder van houtkachels/ open haarden.
Beleidsregel Hinder van houtkachels/open haarden
Artikel 1
Het college van burgemeester en wethouders treedt, onverminderd hetgeen in de volgende artikelen
is bepaald, slechts handhavend op bij verzoeken tot handhaving van hinder van houtkachels/open
haarden. Het college zal niet actief onderzoek doen naar hinder van houtkachels/ open haarden in het
algemeen.
Artikel 2
1. Het onderzoek van het college naar hinder bestaat uit een onderzoek of de houtkachel/ open haard
en de uitmonding daarvan voldoet aan de voorschriften van afdeling 3.8. van het Bouwbesluit. Tijdens
dit onderzoek controleert het college of geschikte brandstof wordt gebruikt.
2. Indien de betreffende houtkachel/ open haard niet voldoet aan de daaraan gestelde eisen van het
Bouwbesluit en/of geen geschikte brandstof wordt gebruikt, zal het college handhavend optreden door
het opleggen van een stookverbod. Het stookverbod wordt ingetrokken op het moment dat de
houtkachel/ open haard (weer) voldoet aan het Bouwbesluit en/of het college constateert dat niet
langer ongeschikte brandstof wordt gebruikt.
3. Indien de betreffende houtkachel/ open haard aan de daaraan gestelde eisen van het Bouwbesluit
voldoet en geschikte brandstof wordt gebruikt, wordt het handhavingsverzoek afgewezen. Daartoe is
van belang dat niet elke verspreiding van rook tot gevolg heeft dat er sprake is van een hinderlijke of
schadelijke situatie. Bovendien is de gemeente Beesel een landelijke gemeente. De aanwezigheid
van kachels en open haarden is een gegeven.
Artikel 3
1. Voor bedrijven kunnen aanvullende regels gelden op basis van het Activiteitenbesluit en/of een
(omgevings)vergunning. Het college onderzoekt of deze regels worden nageleefd.
2. Indien de regels als bedoeld in artikel 3 lid 1 niet worden nageleefd, treedt het college handhavend
op.
Artikel 4
De regeling kan worden aangehaald als Beleidsregel hinder van houtkachels/ open haarden.
Artikel 5
De regeling treedt op 31 maart 2014 in werking.
Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 10 maart 2014
Burgemeester en wethouders van Beesel,
secretaris, burgemeester,
drs. R.R.M. Halffman dr. P. Dassen-Housen
TOELICHTING
Wat de aanleiding?
De gemeente Beesel heeft te maken met burgers die een klacht indienen over rook- en stankoverlast
afkomstig van houtkachels/open haarden van buren of andere omwonenden. Het in behandeling
nemen van dergelijke zaken is een tijdrovende en tevens een kostbare aangelegenheid. Juristen
dienen de zaak inhoudelijk te boordelen en toezichthouders moeten regelmatig controles ter plaatse
uitvoeren om te achterhalen of er sprake is van hinder/overlast en wat deze overlast inhoudt.
Daarnaast is de bewijsvoering een belangrijk element wat niet gemakkelijk boven de tafel te krijgen is.
Doel van de beleidsregel?
In de regel dient handhavend opgetreden te worden bij constatering van overtreding van wet- en
regelgeving, zeker indien een derde belanghebbende verzoekt om handhavend optreden. De
beginselplicht tot handhavend optreden kan worden begrensd door redelijk te achten
handhavingsbeleid. In de beleidsregel geeft het college aan in welke gevallen het handhavend
optreedt en op welke wijze.
Er wordt zoals neergelegd in deze beleidsregel alleen handhavend opgetreden tegen rook- en of
stankoverlast van houtkachels/ open haarden in geval van een schriftelijk verzoek tot handhaving dat
gericht is op het herstellen van een overtreding in de zin van artikel 7.22 van het Bouwbesluit 2012.
Wanneer er een conflict is, kan eventueel ook van mediation gebruik worden gemaakt.
Wat is de werkwijze bij rook- en stankoverlast?
De volgende werkwijze volgt het college in geval van een verzoek tot handhaving met betrekking tot
rook- en stankoverlast van houtkachels/ open haarden. Wanneer een verzoek tot handhaving wordt
ingediend, onderzoekt het college of de houtkachel/ open haard en de uitmonding daarvan voldoet
de voorschriften van afdeling 3.8. van het Bouwbesluit. Tijdens dit onderzoek controleert het college
ook of geschikte brandstof wordt gebruikt. Hiermee wordt gangbaar stookhout bedoeld. Denk hierbij
aan onbehandeld (dus niet geïmpregneerd, gebeitst of geverfd) hout, maar ook houtpellets vallen
hieronder. Zaken die niet benoemd zijn, zijn aan de toezichthouder om te kwalificeren als geschikt dan
wel ongeschikt hout om te stoken.
Indien de houtkachel/ open haard niet voldoet aan de daaraan gestelde eisen van het Bouwbesluit
en/of niet geschikte brandstof wordt gebruikt, treedt het college handhavend op door het opleggen van
een stookverbod. Het stookverbod wordt ingetrokken op het moment dat de houtkachel/ open haard
(weer) voldoet aan het Bouwbesluit en/of door de gemeente wordt geconstateerd dat niet langer
ongeschikte brandstof wordt gebruikt. Als de betreffende houtkachel/ open haard aan de daaraan
gestelde eisen van het Bouwbesluit voldoet en de juiste brandstof wordt gebruikt, wordt het
handhavingsverzoek afgewezen. Tegen dit besluit staan rechtsmiddelen open. Ook staat voor
verzoeker de weg naar de burgerlijke rechter nog open. De gemeente Beesel kan hierin een
informerende rol spelen.