Gemeente Neerijnen

Wat is het beleid van de gemeente?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Gemeente Neerijnen

Bericht door vuurkorf » 08-10-2016 20:31

Het is ons bekend dat er in houtrook meerdere schadelijke stoffen kunnen zitten, in het bijzonder als een vuur of kachel niet goed of volledig brandt. Mensen met chronische longklachten hebben hier het eerste en het meeste last van.
Binnenkort zal onze gemeente een voorlichtingsbrief op haar website publiceren met daarin uitleg over de problematiek van houtrook, niet goed brandende kachels en ondeugdelijke schoorstenen. Hierin zullen ook 10 stooktips t.b.v. van de stokers worden opgenomen.

Wat betreft uw vragen het volgende.
Meldingen over rookoverlast worden gescheiden in bedrijfsmatig stoken en particulier stoken. Komt de rookoverlast van een bedrijfsperceel of een agrarisch perceel, dan wordt deze melding tegenwoordig behandeld door de ODR - Omgevingsdienst Rivierenland - in Tiel. Hier heeft de gemeente Neeriijnen sinds enkele jaren samen met 9 omliggende gemeenten haar milieu-activiteiten ondergebracht, waaronder ook de handhaving. De bedrijven worden na een melding bezocht, de brandstof en de wijze van stoken worden onderzocht en er wordt beoordeeld of er sprake is van een milieu-overtreding, een incident of externe omstandigheden. Naast een waarschuwing of mogelijke sancties in geval van opzet volgt indien nodig of wenselijk een verbetertraject.
Op de huidige frequentie van dit soort meldingen heb ik geen zicht meer. Uit het verleden is gebleken dat rookoverlast vanuit bedrijfsmatige situaties binnen onze gemeente slechts enkele keren, tot maximaal 5 keer, per jaar voorkwamen.

Wat betreft de meldingen over het stoken van particulieren; deze komen wel bij de gemeente binnen en worden ook door de gemeente zelf behandeld, maar niet geregistreerd. Verbranden, hinder en overlast door en van particulieren vallen onder de gemeentelijke APV - Algemene Plaatselijke Verordening. Soms komen deze meldingen rechtstreeks bij de gemeente binnen, maar tegenwoordig komen deze klachten ook binnen via de AVRI in Geldermalsen, waar onze gemeente de activiteiten m.b.t. de openbare ruimte - zowel binnen- als buitendienst - heeft ondergebracht. De AVRI zet dit soort APV meldingen dan door naar ons.
Deze klachten worden allemaal de gemeentelijke toezichthouder behandeld en ook in deze gevallen worden de stokers bezocht en geïnformeerd over de overlast welke zij in sommige gevallen mogelijk veroorzaken. De brandstof wordt dan gecontroleerd en er wordt op gewezen dat er pertinent geen afval mag worden verbrand. Een stookton is en wordt verboden als dit van toepassing is. Daarnaast wordt de kachel beoordeeld in samenhang met de schoorsteen en de hoogte daarvan. Tijdens dit gesprek wordt hen medegedeeld dat bij nieuwe klachten een nieuw bezoek volgt en dat houtrook schadelijk is bij inademing.
Omdat wij deze klachten niet registreren, maar ad hoc behandelen, kan ik u niet exact meedelen hoeveel dit er de afgelopen jaren zijn geweest. Omdat ik dit soort klachten veelal zelf behandel, kan ik u meedelen dat rookoverlast in het verleden zo\n 5 keer per jaar werd gemeld en behandeld. Echter dit jaar komen er beduidend meer klachten binnen over stoken en rook en komen we op gemiddeld 1 keer per maand. Wellicht heeft dit te maken met de verhoogde publiciteit over de schadelijkheid, maar zeker ook omdat er aanzienlijk meer hout wordt gestookt uit oogpunt van kostenbesparing.

Tenslotte kan ik u nog melden, dat de VNG - de Vereniging Nederlandse Gemeenten - op aandringen van enkele GGD\s en het Longfonds een notitie onder handen heeft over hinder als gevolg van houtrook in de particuliere sfeer met daarbij wellicht ook aanbevelingen om de APV aan te passen in het kader van handhaving. Onze gemeente zal in deze kwestie waarschijnlijk de landelijke trend volgen.

Plaats reactie