Gemeente Schagen

Wat is het beleid van de gemeente?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Gemeente Schagen

Bericht door vuurkorf » 24-11-2015 16:28

In reactie op uw mail van 26 oktober 2015 (ons kenmerk 15.024591) kan ik u het volgende melden:

Reactie van mijn collega van Toezicht en Handhaving op uw eerste vraag:
Dat mensen rookoverlast ervaren is met name subjectief. De enige handvatten die wij hebben om te handhaven, zijn de eisen uit het bouwbesluit. Wij hebben geen bepaling hierover opgenomen in de Apv. In het Bouwbesluit staat dat het verboden is om handelingen te verrichten waardoor voor de omgeving op hinderlijke of schadelijke wijze rook roet, walm of stof wordt verspreid. In samenhang met deze verbodsbepaling uit het Bouwbesluit, zijn er bouwtechnische aspecten vastgesteld waar een rookgasafvoer van een verbrandingstoestel (o.a. houtkachels) aan moet voldoen. Voldoet een kachel aan deze eisen, dan moeten wij ervan uitgaan dat er geen sprake is van hinderlijke of schadelijke wijze waarop rook wordt verspreid. Voor ons is het Bouwbesluit dan ook voldoende om op te kunnen handhaven.

In bijgaande toolkit, die ik van onze GGD Hollands Noorden heb ontvangen, staat meer informatie voor zowel degene die stookt, degene die overlast ervaart en voor gemeenten hoe hier mee om te gaan. Als er zich een concreet geval voordoet, zullen we zoveel mogelijk op deze wijze handelen. Uit deze toolkit wordt ook wel duidelijk dat het lastige materie is om objectief vast te stellen. Daarom zullen we per geval handelen dat bij ons wordt aangekaart.

Ik zie in uw mail niet een dergelijke concrete vraag terugkomen. Ik ga er dan ook vanuit met deze algemene informatie voldoende antwoord te hebben gegeven op uw mail.

Plaats reactie