Gemeente Etten-leur

Wat is het beleid van de gemeente?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Gemeente Etten-leur

Bericht door vuurkorf » 02-12-2015 10:08

Kunt u, in verband met het probleem van de handhaafbaarheid, concreet aangeven wat u in uw huidige instrumentarium mist om het in het Bouwbesluit genoemde verbod op het veroorzaken van stankoverlast effectief te kunnen handhaven?

Het Bouwbesluit 2012 en de APV geven ons diverse middelen om effectief te kunnen handhaven. Buiten de middelen die het Bouwbesluit 2012 en de APV ons geven hebben wij de voorkeur om de overlast hebbende burger in contact te brengen met de veroorzaker. In een gesprek komt men vaak tot een gezamenlijke oplossing en heeft men begrip voor elkaars situatie.

Op welke punten schieten de huidige normen te kort? Hoe zouden ze moeten veranderen om effectief te kunnen handhaven?

Zoals aangegeven onder 1 hebben wij voldoende middelen om effectief te kunnen handhaven. Veranderingen zijn wat ons betreft dan ook nie taan de orde.


Is artikel 7.22 van het Bouwbesluit ontoereikend- zo ja: hoe zou hij gewijzigd moeten worden?

In artikel 7.22 van het Bouwbesluit 2012 is duidelijk beschreven dat het verboden is om voor de omgeving op hinderlijke of schadelijke wijze rook, roet, walm of stof te verspreiden.

Schiet de Algemeen Plaatselijke Verordening tekort- zo ja: hoe zou hij gewijzigd moeten worden?

In de APV is beschreven dat het verboden is om afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderzins vuur te stoken. Mits er geen sprake is van gevaar, overlast of hinder voor de omgeving, is het verbod niet van toepassing op o.a. sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, indien geen afvalstoffen worden verbrand. De APV schiet niet tekort.


Hebt u meetapparuur nodig, die er nu niet is?

Gelet op het beperkte aantal medlingen over rookhinder hebben wij geen meetapparatuur nodig. Indien het nodig is om te beschikken over meetapparatuur, dan kunnen wij terecht bij partners of bij bedrijven uit de regio.

Hoe kan de landelijke wetgeving uw plaatselijke handhaving ondersteunen - zo ja: hoe zou die wetgeving eruit moeten zien?

Zoals aangegeven bij de andere antwoorden is de wetgeving voor ons geen belemmering om effectief te handhaven. Maar nogmaals onze voorkeur gaat uit naar een gesprek tussen de partijen waar gezamenlijk een oplossing wordt besproken.

vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Bericht door vuurkorf » 15-12-2015 20:13

Per e-mail bericht van 18 oktober 2015 heeft u ons informatie toegestuurd inzake houtrook. Verder heeft u aangegeven een klacht in te willen dienen omdat er geen normen zijn voor gezondheidsschade bij houtrook. U adviseert ons het Bouwbesluit aan te passen. Onderstaand gaan wij in op uw bericht en leest u onze reactie hierop.

Informatie houtrook
Mede namens het college van burgemeester en wethouders deel ik u mede, dat de betreffende informatie in goede orde is ontvangen. Wij danken u hiervoor.

Platform Houtstook en Stichting Houtrookvrij
Wij hebben kennis genomen van de onderwerpen die het Platform Houtstook binnenkort gaat bespreken met de Stichting Houtrookvrij.
Uw doelstelling is te bereiken dat de regelgeving wordt aangescherpt. Specifiek noemt u het gebruik van houtkachels.

Houtkachels/allesbranders
Voor houtkachels gelden landelijke regels. Deze staan in het Bouwbesluit 2012. Wij gebruiken deze technische eisen bij het controleren als er klachten zijn. Als de houtkachel en schoorsteen niet voldoen aan het Bouwbesluit kan de gemeente een volledig stookverbod opleggen.

Overlast door gebruik houtkachels/allesbranders
Als de technische eisen in orde zijn, is het aan de gebruiker van de kachel om deze goed te gebruiken. Hiervoor verwijzen wij ook naar de richtlijnen op het internet, onder andere op de website www.milieucentraal.nl. Het is niet altijd zeker dat men hiermee geen overlast veroorzaakt. Het aantonen van een verkeerd gebruik van de kachel is lastig en nagenoeg niet handhaafbaar. Daarom proberen wij altijd om de overlast hebbende burger in contact te brengen met de veroorzaker. In een gesprek komt men vaak tot een gezamenlijke oplossing en heeft men begrip voor elkaars situatie.

Aanpassen wettelijke regels
Zoals aangegeven is met betrekking tot bovenstaande aspecten sprake van landelijke wetgeving. Aanpassing daarvan behoort niet tot onze bevoegdheden van de lagere overheden. Hiervoor is het raadzaam zich te wenden tot de landelijke politiek. Wij wachten deze ontwikkelingen met belangstelling af.

Lokale regelgeving
In onze gemeente is het verboden in de openlucht afvalstoffen te verbranden of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben. Het college kan voor bepaalde gevallen ontheffing verlenen. Mits er geen sprake is van gevaar, overlast of hinder voor de omgeving is het verbod niet van toepassing op o.a. sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, indien daarin geen afvalstoffen worden verbrand.

Klachten
De afgelopen jaren kregen wij een 3 à 4 tal meldingen van overlast door een terrashaard en/of vuurkorf c.q. houtrook. Ook hierbij proberen wij het gesprek aan te gaan met de klager en beklaagde om te trachten in gezamenlijkheid afspraken te maken, waarmee de overlast/hinder kan worden beperkt.
Het is ons niet bekend dat het gebruik van terrashaarden, vuurkorven en/of houtkachels heeft geleid tot gezondheidsklachten.

Beantwoording overige correspondentie
Wij gaan er van uit met deze reactie tevens al uw overige brieven, die u recent over dit onderwerp heeft gestuurd hiermee te hebben beantwoord.

Vragen
Heeft u nog vragen over deze brief, dan kunt u contact met mij opnemen.

Plaats reactie