Gemeente Woerden

Wat is het beleid van de gemeente?
Plaats reactie
vuurkorf
Site Admin
Berichten: 1402
Lid geworden op: 04-09-2015 22:42

Gemeente Woerden

Bericht door vuurkorf » 12-01-2016 16:24

Op woensdag 30 december 2015 hebt u een e-mail gestuurd over houtrook. Deze kreeg ik dinsdag 5 januari 2016 intern doorgestuurd. Een onderwerp dat gezondheid en leefomgeving aangaat. Daarom wil ik u eerst een voorspoedig en gezond 2016 toewensen! Dank voor de brochures die u onder onze aandacht brengt.

In uw e-mail stelt u diverse vragen. Hieronder probeer ik daar kort op in te gaan. Soms is het lastig een vraag met een “ja” of “nee” te beantwoorden en vergt een antwoord vaak een langere toelichting. Ik wil u hierbij ook uitnodigen om eens met een toezichthouder en juridisch adviseur handhaving in gesprek te gaan. Uit de informatie die u ons toestuurt en de wijze waarop u concrete vragen stelt heb ik het gevoel dat u er veel vanaf weet en het lijkt ons nuttig om informatie uit te wisselen.

Bestuursrechtelijk kan bijvoorbeeld overtreding van (één van) de artikelen 4:13 en 5:34 van de APV of de artikelen 2.64 (rookgasafvoer), 3.57 (toevoer van verbrandingslucht en afvoer van rookgas) en 7.9 (veilig gebruik van een verbrandingstoestel) van het Bouwbesluit aanleiding zijn om bestuursrechtelijk handhavend op te treden. Daarbij moet, in lijn met wat bijvoorbeeld in artikelen in het blad Binnenlands Bestuur (18 maart 2014 en 26 oktober 2015) aan de orde is gesteld, wel opgemerkt worden dat het objectief vaststellen van een overtreding én hinder niet eenvoudig is en bijvoorbeeld artikel 5:34 APV slechts betrekking heeft op het verbranden van afvalstoffen in de openlucht en niet op het stoken van open haarden, houtkachels en pelletkachels. In tegenstelling tot artikel 7.22 van het Bouwbesluit gaan de artikelen 3.64, 3.57 en 7.9 van het Bouwbesluit over het binnenhuisklimaat en niet over hinder van rook en hinder die door bijvoorbeeld omwonenden wordt of kan worden ervaren.

In het artikel in Binnenlands Bestuur van 26 oktober 2015 wordt, namens de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) aangegeven dat wijzigingen in de regelgeving controles en indien nodig handhavend optreden vergemakkelijkt. In dit verband wordt gepleit voor bijvoorbeeld aanpassing van de (bouw)regelgeving met betrekking tot hogere schoorsteen. Tenminste, dat leiden wij af uit het artikel “Gemeenten vragen strengere regels tegen houtrook” uit het Binnenlands Bestuur van 26 oktober 2015.

Aan het einde van uw bericht vraagt u hoeveel meldingen wij jaarlijks krijgen over houtrookoverlast. Dat varieert jaarlijks, maar meestal betreft het 1 of 2 klachten per jaar. In die situaties nemen wij zowel contact op met de melder als de mogelijke overtreding. Soms blijkt dat voorlichting over een goed en zorgvuldig gebruik van een kachel al voldoende is. Binnenkort willen wij aanleiding van media-aandacht voor dit onderwerp op de gemeentelijke website informatie over stoken etc. plaatsen.

Ik hoop dat ik hiermee de meeste en belangrijkste vragen heb beantwoord en wanneer u uw kennis met ons wilt delen dan nodig ik u hierbij uit om met ons hierover in gesprek te gaan.

Plaats reactie